søndag 24. mai 2009

TORO biografi

Født september, 1972 i Moss. Vokste opp i Nordre Bydel i Moss gjennom 70 og 80 tallet. Ble som mange andre i denne bydelen introdusert for Hip-Hop kulturen i april 1983. Da først og fremst B-boying (breakdance), men senere (1984/85) også for DJing. Ble i 1985 medlem av The Universal Zulu Nation og startet da også sitt aktive engasjement for Hip-Hop kulturen på et helt annet nivå enn tidligere noen gang i Norge.

Mens Hip-Hop kulturen lå forholdsvis død i Norge på slutten av 80 tallet fortsatte han sitt engasjement med Hip-Hop og da hovedsakelig på musikk. Gjennom sitt medlemskap i The Universal Zulu Nation fikk han tidlig et personlig godt og nært kjennskap til mange av Hip-Hop kulturens store navn gjennom tidene.

Artister og personligheter som;

Afrika Bambaataa, Kool DJ Herc, Grandmaster Flash, Furious Five, Jazzy Jay, Busy Bee, Rammellzee, KRS One, Frosty Freeze, Ken Swift, Crazy Legs, Cold Crush Brothers, Grandmixer Dst, TC Izlam, Afrika Islam, Tribe Called Quest, Jungle Brothers, Mr. Wiggles, Electric Boogaloos, Rock Steady Crew, New York City Breakers, Maurizio (The NEXT ONE), B-boy Strom, TATS CRU, Steven Hager, og m.fl.

Han har i dag et godt etablert nettverk av profesjonelle aktører innen alle representative elementer innen Hip-Hop kulturen. Mange av disse har opp til nærmere 45års erfaring innen urban kultur og livsstil.

I februar 1995 startet han den norske avdelingen av The Universal Zulu Nation med hovedsete i Nordre Bydel, Moss. I løpet av 1996 hadde Zulu Nation Norway i overkant av 450 medlemmer i sitt medlemsregister på landsbasis. Selskapet AKHI Productions så da dagens lys våren 1995. Og det første offentlige ZULU Nation arrangementet i Norge ble arrangert 28. mai 1995 på St. Croix Huset i Fredrikstad. St. Croix jamene ble arrangert siste helg i mai av AKHI Productions fra 1995 til 1998. Disse jamene representerte alle elementene innen Hip-Hop kulturen og samlet ungdommer fra hele Skandinavia til Fredrikstad hvert år.

I denne tidsperioden holdt han også mange foredrag om Hip-Hop kulturens historie, mening og visjoner på skoler, fritidsklubber og ungdomshus. Samtidig som en intens og årelang skolering og studie innen musikk filosofi og psykologi av Afrika Bambaataa og mange av verdens fremste DJs som lærekilder.

Han har også ved flere anledninger bistått mastergrad studenter ved Universitet i Oslo med historisk informasjon, veiledning og filosofi innen områdene Hip-Hop og afro amerikansk musikk kultur.

Han har også bistått NRK ungdomsavdelingen med reportasjer rettet mot Hip-Hop kulturen alene og i samarbeid med andre utenlandske artister.

Mot slutten av 90 tallet dannet han også et nært samarbeid med DJ Andy som vant norgesmesterskapet i plate mixing i 1999. Hovedsakelig besto samarbeidet av teoretisk samarbeid innenfor veiledning av musikk valg og oppsett av show i tidsperioden 1996 til 2001.

I løpet av de første årene etter tusenårsskifte begynte han sitt arbeid med prosjektet The School of Hip-Hop. Hovedsakelig er dette et prosjekt som skal gjennom Hip-Hop kulturens elementer lære å gi barn og ungdom et alternativ til rus og vold gjennom Hip-Hop kulturens originale verdier og visjoner. De orginale

verdiene og visjoene er basert på The Universal Zulu Nation sine målsetninger, som var grunnleggende for etableringen av denne organisasjonen 12 november 1973. Og dette er ofte idag en ukjent ting til og med i Hip-Hop kretser.

Disse målsettingene er som følger:

Kunnskap - Visdom - Forståelse - Frihet - Fred - Enhet - Kjærlighet - Respekt - Arbeid - Glede - Overkomme det negative, til det positive - Økonomi - Matematikk - Vitenskap - Liv - Sannhet - Fakta - Tro -

Enhet ved Gud!

Med enhet ved Gud, menes det at vi sammen uansett hvilken trosretning vi har, samarbeider man og respekterer hverandres trosretning og kultur, å sammen arbeider for samhold og enhet blant alle med gjensidig respekt. Men vi ser også viktigheten av å lære om hverandres kulturer og trosretninger. Forståelse er viktig da den gir oss mulighet for minimalisering / forebyggning av uenigheter og vold.

Rus problematikk har også ofte røtter fra samme tre, å mange unge har problemer med å innrette seg i et samfunn fylt av frustrasjoner og uroligheter ofte

forårsaket av kultur forandringer og trosretningers uenigheter. Mange spesielt andre generasjons innvandrer barn og unge, som ofte er født og oppvokst i Norge og ofte ikke har hatt mulighet til å bo eller besøke sine foreldres hjemland lever på mange måter i to forskjellige kulturelle verdener her i Norge. Hvor de ofte hjemme lever i deres foreldres / familiers hjemlands kultur og trosretning. Og utenfor hjemmets fire vegger, lever i et samfunn som ofte viser skepsis til deres foreldres lærdom, kultur og trosretning.

Dette er problemet samfunnet må jobbe aktivt for å forebygge. Men denne jobben er på ingen måte lokal, men global om ikke universal?

Å dette var, og fortsatt er Afrika Bambaataa og the Universal Zulu Nation sitt hovedmål med Hip-Hop som kultur og livsstil. Det og skape et samhold blant alle mennesker uansett tro, kultur eller hudfarge.

The School of Hip-Hop har etter relativt kort tid fått en større internasjonal interesse for sin pedagogiske arbeidsplan gjennom kurs og workshops for barn og unge. School of Hip-Hop samarbeider med organisasjonene The Universal Zulu Nation og The Temple of Hip-Hop.

Og den pedagogiske planleggingen er gjort i samarbeid med hovedsakelig Afrika Bambaataa og KRS One.

Av andre kjente norske personligheter som omfatter School of Hip-Hop kan det nevnes; B-boy Parkes (en av Norges/Skandinavias mest fremgangsrike breakdansere), MC UBÅT (rapper, tidligere frontfigur i gruppen Pen Jakke og produsent), Maria Karlsen (Norges Hip-Hop dans dronning nr.1), DeeJay Yogi (En av Norges mest fremgangsrike produsent og DeeJay) og mange fler.

Av yrkeserfaring har han gjennom årenes løp vært engasjert i mange forskjellige yrkesgrupper. Alt fra orden og tilsynsvakt på Blå Kors Hjemmet i Oslo, Ungdomsklubbsleder, Barnehage assistent, Produksjonsarbeider, Maler og gulvlegger. Og har de siste to årene siden 2007 vært engasjert i psykiatrien.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar